Bouwproces

duitslandengeland Ontwerpen
De eerste activiteit uit de ontwerpfase is het brainstormen over het onderwerp. Wanneer het onderwerp door de corsogroep is vastgesteld, wordt door de ontwerper een aantal schetsen gemaakt. Na het verwerken van de op- en aanmerkingen van de corsogroep maakt de ontwerper een definitieve bouwtekening op schaal.Tegenwoordig wordt er ook steeds meer gebruik gemaakt van een maquette.

Constructie
Een corsowagen wordt gebouwd op een onderstel, welke in de meeste gevallen een eigen motor bevat. Hierdoor is het mogelijk deze zonder trekkend voertuig voort te bewegen.De constructie bestaat grotendeels uit ijzer, hout en tempex. De mooie vormen in het stalen gedeelte, worden gevormd door betonijzer. Daarop wordt vervolgens een laag gaas, hout of tempex aangebracht. Op deze onderlaag worden met behangplaksel besmeurde kranten geplakt. Op de opgedroogde kranten worden met verf de juiste kleuren, lijnen en letters getekend. In het laatste stadium wordt de corsowagen in de juiste kleuren met dahlia’s beplakt. Sinds enkele jaren gebruiken corsogroepen niet alleen bloemenlijm maar wordt er ook geexperimenteerd om de bloemen met spijkers aan de wagen te bevestigen. Al met al neemt de bouw van corso wagen zo’n 6 maanden in beslag. In aantallen komt er gemiddeld bij een corsowagen het volgende kijken:

  • 5000 meter betonijzer
  • 1000 meter constructie buis
  • 250 m2 kippengaas
  • 250 m2 hardboard
  • 200 liter behangplaksel
  • 1000 m2 krantenpapier
  • 200 liter verf
  • 250 liter bloemenlijm
  • 50.000 spijkers
  • 200.000 bloemen
  • en nog heel veel andere dingen


Afwerking

De laatste twee dagen voor het corso worden de dahlia’s op de wagen geplakt of geprikt. De miljoenen bloemen worden “gekont” (de groene blaadjes verwijderen en de achterkant vlak maken). Vervolgens wordt er lijm op gesmeerd of spijkers in het hart van de bloem gestoken; en tenslotte worden de bloemen op de wagen geplakt/geprikt. Drie personen behandelen dus iedere dahlia. Op sommige plaatsen bestaat de achtergrond uit hardboard in plaats van gaas. In dat geval kunnen de bloemen geniet worden. Deze werkzaamheden vinden vanaf woensdag tot en met vrijdagmorgen onafgebroken plaats. Het is dus noodzakelijk bij zo’n corsowagen nogal wat te organiseren. Een gemiddelde ploeg van 150 helpers moet tijdens deze dagen, aan het werk worden gehouden. Steigers worden opgebouwd en afgebroken, de catering moet goed zijn, etc.

Dahlia’s
De bouw van een corsowagen wordt voltooid met het aanbrengen van de miljoenen dahlia’s. In Sint Jansklooster worden een groot deel van deze dahlia’s gekweekt. De overige dahlia’s komen uit andere corsoplaatsen. Met deze plaatsen vindt dan ook bij ieder corso weer handel terug plaats. Eigenlijk wordt er van augustus tot oktober wekelijks geplukt. Door de vele dahliavelden zien de vele fietsers rondom Sint Jansklooster ’s zomers al een kleurig geheel. Er zijn zo’n 30 verschillende kleuren die gebruikt worden voor de verwerking in het corso. De dahlia’s bevatten namen als: Tam Tam, Nescio, Deepest Yellow, Arabische Nacht, en Suze.

Bouw van een wagen 2012: corsogroep Fun Fun ”Opbouw van de tent”