“Het is beeldhouwen met piepschuim”

Dennis van Eerde maakt onderdeel uit van het ontwerpteam van corsogroep Alliance. Met mede-ontwerper Patrick Kats is hij momenteel druk bezig om de gemaakte 2D-tekening om te zetten in een 3D-maquette. Een hele kunst! Hoe ze het maken van zo’n schaalmodel van de corsocreatie aanpakken bij Alliance? Dennis vertelt er alles over.

Het bouwen van een maquette kost veel vrije tijd. Een bepaalde toewijding is er zeker voor nodig en die is bij Dennis zeker aanwezig. Zijn laptop staat vol met foto’s van en documenten over de corsocreaties die Alliance de afgelopen jaren heeft gebouwd. Dat Dennis er veel tijd in steekt, is wel duidelijk. Waar het meest van die tijd in gaat zitten? In het bouwen van de maquette. “Bij ons kost het een maand of drie en dan zijn wij minimaal drie keer in de week met twee man aan de slag.”

Van 2D naar 3D

Een 2D-tekening omzetten naar een 3D-maquette, dat is het aller moeilijkste van het ontwerpproces vertelt Dennis. “Om een platte tekening van alle kanten 3D te maken, is echt een uitdaging. Dit komt doordat je bij de ontwerptekening niet met alles rekening houdt. Globaal heb je het idee wel, maar het blijft een plat iets.” De eerste stap is uitmeten hoe de wagen over het onderstel moet gaan passen. “Hiervoor kijken we vooral naar waar de assen van het onderstel zich begeven. Als dit duidelijk is, bepalen we de plek waar de aggregaat (een machine die energie opwekt voor zaken als muziek, verlichting en special effects) onder de wagen komt en waar de bestuurders van de wagen kunnen gaan zitten. Als dat allemaal in kaart gebracht is, beginnen we pas met de maquette.”

 

Piepschuim

Een maquette wordt meestal gemaakt van piepschuim, met hier en daar wat betonijzer en hout. Dennis vertelt hoe hij en Patrick altijd beginnen. “De basis is een stuk piepschuim van een meter bij een meter. Dat bewerken we met stanleymesjes, zagen en multitools. Ook gaan we smelten en verwarmen. Eigenlijk alles wat je maar kan verzinnen om het in de goede vorm te krijgen, passen we toe. Het is beeldhouwen, maar dan met piepschuim.” Als de vormen gemaakt zijn, gaan Dennis en Patrick met een schuurpapiertje en een vijl alles bij langs om het zo glad mogelijk te krijgen. Een precies werkje, waarbij makkelijk iets kapot kan gaan. “Maar dat is dat niet zo erg. Het is toch piepschuim, dat plakken we er zo weer aan,” aldus Dennis met een lach. Nadat de maquette qua vorm af is, wikkelen Patrick en Dennis hun maquette volledig in met tape. Daar overheen brengen ze weer een transparante coating aan. Dit zorgt ervoor dat de maquette helemaal glad wordt.

 

De schaal

De maquette is de basis voor het bouwen van de wagen en daarom is de schaal erg belangrijk. “Wij maken altijd een maquette met een schaal van één op tien. Dat betekent dat als je een wagen van twintig meter hebt, je ook een maquette van twee meter maakt. Maar je kunt ook een maquette hebben van één op vijfentwintig bijvoorbeeld. Zulke maquettes zijn handzamer, maar je kunt minder gedetailleerd zijn.” Corsogroep Alliance kiest altijd voor grotere maquettes. Dat doen Dennis en Patrick puur voor de groep. “Op die manier is het makkelijker hoofdrekenen en we kunnen het dus gedetailleerder maken. Dat scheelt veel denkwerk en tijd tijdens het bouwen. Wij zetten gewoon die maquette neer en iedereen, jong of oud, kan bezig. Meet een bepaald onderdeel op en maak het maar na. Alle details zitten er immers toch al op.”

Kleuren

Ook de kleuren van de wagen worden tijdens de maquettebouw bepaald. Alliance laat hiervoor speciale verf komen, zodat ze van alle bestaande dahlia’s ook de werkelijke kleur hebben. “Daarna is het vaak gewoon proberen en kijken wat mooi is. Hoe meer we inkleuren, hoe meer de maquette tot leven komt. Ook het uitrekenen van het aantal benodigde bloemen gebeurt aan de hand van de maquette.”

De maquette is dus echt de basis van een corsocreatie. Vandaaruit gebeurt alles. “En dan heb je het niet alleen over vormen en kleuren”, vertelt Dennis. “De muziekboxen willen we meestal in een donker stuk hebben, want dan vallen ze niet op en als de wagen is ingekleurd. Ook dat kunnen we dankzij de maquette al ruim van tevoren bepalen. Maar je kunt aan de hand van de maquette ook al een verlichtingsplan maken en de figuratie gaan positioneren.” Het nut van een maquette is dus op veel vlakken van het corsoproces zichtbaar. “Het is basis waar iedereen die meehelpt aan het bouwen van de wagen op terug kan vallen.”