Interview met Robert Rook – ontwerper corsogroep Fun Fun

Robert Rook (31), woonachtig in Emmeloord, geboren en getogen in St. Jansklooster. Robert is één van de huidige ontwerpers van Fun Fun en behaalde afgelopen corso 2012 een dikke ereprijs met de wagen ‘Bijvangst‘.

Wanneer ben je met wagenbouwen begonnen?

Wanneer begin je met wagenbouwen? Een simpele vraag waar niet een heel makkelijk antwoord op is te geven. Begin je met wagenbouwen als je je eerste krant plakt? Of je eerste lasje legt? Zoals vele jongetjes in St. Jansklooster wordt dit met de paplepel ingegoten: mee naar de schuren waar wagens werden gebouwd, zelf een wagentje bouwen voor het kindercorso, of helpen met (toen nog) bloemenplakken. Mijn oudste broer is 1 van de oprichters van Fun Fun en ook mijn andere broer zit al sinds de beginjaren van Fun Fun bij de groep. Logisch dus dat ik op deze manier de bouwschuur werd ingezogen. Dat waren lange zomervakanties lang gazen en kranten plakken en vervolgens officieel lid geworden in (volgens mij) 2000.

Welke wagen was je eerste ereprijs als ontwerper?

Het corsojaar 2009 was misschien wel het meest bijzondere jaar van Fun Fun, met “Tijdloos”. Nadat we “Deining” voor een groot gedeelte buiten hadden gebouwd, om de lijnen goed te laten lopen, begonnen we te denken dat het bouwen van een wagen zonder opzetstukken een stuk efficiënter zou zijn. Geen gedoe met opzetlijnen, proefopzetten of composities die je moest aanpassen omwille van die opzetstukken. Dus was er de wens om in een tent te gaan bouwen en dat was in alle opzichten een enorme klus.

Toen deze (in Juni) klaar was, moesten we nog beginnen met bouwen. Daarnaast hadden we ervoor gekozen om te gaan foamen ipv gazen & kranten plakken, en te gaan bloemen tikken ipv plakken. En om het meteen maar spannend te maken besloten we beide technieken (zonder proefstukken oid) in 1 keer meteen voor 100% inzetten. Neem daarbij ook nog het feit dat “Tijdloos”, met 420.000 bloemen, één van onze grootste wagens was betekende dat ook nog eens een flinke klus. Maar dat jaar viel alles op z’n plek; zowel de bouw van tent en wagen, als het tikken van de wagen. Om 9.30 uur ‘s ochtends op vrijdag gingen de laatste bloemen erop en is de wagen direct doorgereden naar het opstelterrein in St. Jansklooster. Als je dan ’s avonds als winnaar word omgeroepen, dan geeft dat een gevoel van trots dat we dit als hele groep hebben kunnen doen. Een prestatie waar iedereen zijn of haar steentje aan heeft bijgedragen.

Hoe gaat de samenwerking tussen de ontwerpers bij Fun Fun?

Zeer goed. Elke ontwerper heeft zijn eigen sterke en zwakke punten dus wat dat betreft vullen we elkaar goed aan. We beginnen elk jaar letterlijk en figuurlijk met een blanco vel papier. Dat wil zeggen dat niets van tevoren vast staat, en daarmee ook elk idee (hoe gek of bizar ook) bespreekbaar is.

Wat zijn je werkzaamheden bij Fun Fun naast het ontwerpen van de wagen?

Los van de taken die bij het ontwerpen en allround wagenbouwen horen vooral de communicatie naar buiten:  de website bijhouden met foto’s en filmpjes, twitter & nieuwsbrieven etc. Daarnaast zit ik verder nog in het verlichtingsteam, en stel ik elk jaar met veel plezier de muziek van de wagen samen.

Fun Fun heeft met Olympia grootse wagens qua aantallen bloemen neergezet, is er een jaar geweest dat je dacht: dit is wel de max voor de groep Fun Fun?

Wat is de max? Met “Drakenschilder“ (1997) dachten we dat die grootte (180.000 bloemen) wel het maximale was. In 2000 met “De Verzonken Kathedraal” was het door diverse omstandigheden ook kantje boord en toen dachten we ook dat dat wel de max was. Door steeds betere bouwmethodes en efficiëntere manieren om bloemen te verwerken zien we dat de grens in de loop van de jaren steeds verder is opgeschoven. Ik denk dat je qua max niet direct moet denken aan bloemenaantallen. Dit heeft immers ook te maken met de vormen van de wagen, veel/weinig knipwerk en hoe een organisatie staat. Het maximale zit hem volgens mij in bouwbaarheid en dat is ook het belangrijkste element waar we naar kijken als we een nieuw ontwerp maken of kiezen. Dit jaar waren we met “Bijvangst” laat klaar, het was volgens mij niet ver voor tienen, toen de laatste bloemen erop gingen en we 2 minuten te laat in St. Jansklooster aan kwamen rijden. Dus dat is wat dat betreft wel de max.

Heb je ontwerpers uit andere corso’s in Nederland waar je bewondering voor hebt?

Ik kijk graag naar ontwerpen van Marc van Beek en Johan van Trijp (ontwerpers van o.a. buurtschap Tiggelaar, Zundert). Ik vind het knap dat ze, ondanks hun vele ontwerpen, zichzelf kunnen blijven vernieuwen. Dat is denk ik erg belangrijk; niet achteroverhangen bij succes, of een succesformule weer herhalen maar jezelf dwingen om nieuwe wegen te bewandelen. Ook al gaat dat soms niet geheel perfect. (Zie onze wagen “Waterdragers” uit 2010)

Wat is volgens jou de mooiste wagen ooit gebouwd in Nederland?

Oeh..was al bang dat er zo’n vraag zou komen. De mooiste kan ik niet zo zeggen, maar wel wagens die me geprikkeld hebben, die je laten omkijken. Bijvoorbeeld “Expeditie” van Molenstraat (2004, 3e prijs Zundert) of een “Booming City” van Helpt Elkander (2008, 1e prijs Zundert). Maar ook met dit antwoord doe ik weer vele wagens (ook in ons eigen corso) tekort.

Hoe zie je de toekomst van de groep Fun Fun en jouw toekomst als ontwerper?

We hebben een hele brede groep, waarin veel kennis aanwezig is. Een groep met een heel open karakter en (jong) talent krijgt altijd een kans bij ons. Of het nu is als ontwerper of op welk ander vlak dan ook. Dat is ook belangrijk voor de continuïteit van Fun Fun. En mijn eigen rol als ontwerper? Zolang ik inspiratie heb en het leuk vind om te doen, dat nog wel even het geval zal zijn.

Wat gaat 2013 brengen?

Voor onszelf hoop ik dat we weer een mooi bouwseizoen kunnen beleven want dat is toch wel het belangrijkste. Qua ranglijst kunnen we niet veel stijgen t.o.v. van 2012, dus daar moeten we maar niet teveel op focussen.

Bron corsonetwerk

 

Delen op Social Media...
Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin